Selecteer een pagina

Als we het over de energietransitie hebben, hebben we het vaak over de hoeveelheid hernieuwbare energie die er in onze energiemix zit. Maar hoe we met deze opgewekte elektriciteit omgaan, is misschien wel net zo belangrijk. Als we met de grootste moeite 100% duurzame opwek zouden behalen, en we verbruiken het met het grootste gemak, dan is dat niet heel erg duurzaam.    

Zo dacht Barbera van der Hoek ook toen zij in 2012 Watch-E oprichtte. Watch-E monitort de energieprestaties van energiesystemen, zoals zonnepanelen en warmtepompen, in huishoudens. Daarbij richt het bedrijf zich op het gedrag van bewoners van sociale huurwoningen, zodat er een hoger rendement uit systemen zoals bijvoorbeeld warmtepompen en zonnepanelen kan worden gehaald.    

Inmiddels zijn er al zo’n 40 woningcorporaties klant bij Watch-E. Zij hebben er baat bij om hun bewoners te ondersteunen in energiezuinig gedrag. Zo voorkomen ze discussies als de energierekening op de mat valt en vergroten ze de betaalbaarheid van de woning.    

Want de energiebesparing gaat over veel meer dan alleen de techniek. Nieuwe technieken vragen ook om een gedragsverandering. Bij een warmtepomp is het bijvoorbeeld niet verstandig om je thermostaat een paar graden lager zetten als je even van huis gaat. (Waarom dat zo is, lees je hier).  En als er zonnepanelen op je dak liggen, kan je het beste wat meer elektriciteit overdag gebruiken als de zon schijnt. Dat is anders dan we gewend zijn bij CV-ketels, of het piek- en daltarief van de energieleverancier.   

Vanuit de psychologie wordt gezegd dat gedragsverandering waarschijnlijker is als je mensen directe terugkoppeling geeft op hun gedrag. Dus in plaats van een pijnlijke rekening aan het eind van het jaar, geef je ze direct inzicht op de gevolgen van hun gedrag. Wanneer je ze dan tips geeft en coacht, laat je zien welk handelsperspectief ze hebben. “We zien dat nieuwe bewoners steeds vaker hun dashboard bekijken”, vertelt Barbera. Ze zijn dus zichtbaar bewuster met energie bezig.    

Een slimme koelkast of wasmachine heb je niet nodig. “Ik heb er thuis ook geen staan”, vertelt Barbera. De bewoners van sociale huurwoningen zijn in de regel niet heel vermogend. En zo’n luxe apparaat kost vaak meer dan het “domme” alternatief.  In de praktijk zie je toch dat wasjes worden gedraaid, wanneer er wasjes moeten worden gedraaid: Niet omdat de wasmachine dat wil.    

In de toekomst ziet Barbera nog wel dat de effecten van besparende maatregelen nog beter in kaart kunnen worden gebracht. Ook in de regeling en het direct uitlezen van installaties ziet ze nog wel kansen. Elektrische auto’s die als batterij dienen, ziet ze niet zo snel een trend worden bij sociale huurwoningen en gestapelde bouw.   

Voor startende ondernemers heeft ze voldoende tips: Het belangrijkste is dat je als kleine partij het beste een kleine markt kan aanspreken. “Lees erover, verdiep je erin en leer deze markt te begrijpen.” Aanvullend daarop is het belangrijk om te onderzoeken of er wel écht behoefte is aan je product. Als die er is, is het slim om met een eenvoudige versie van het product te beginnen. Natuurlijk loopt dan niet alles even soepel, maar door blijven ontwikkelen zonder ooit terugkoppeling te krijgen over het product kan op de lange termijn schadelijker zijn. “Ja, en je hebt zeker een lange adem nodig: Dus houd vol!”.